جامعة شایستة راسکولنیکاف
نویسنده
چکیده مقاله:
نقد جامعهشناختی، روانشناختی، زیباییشناختی، تطبیقی، اخلاقی و تاریخی و سایر شاخههای نقد ادبی، که جای نقد صوری و کلاسیک را گرفتهاند، وجود مناسبات تنگاتنگ میان ادبیات و علم و جامعه را اثبات میکند. نمیتوان ادبیات را -که به گفتة لوکاچ، واقعیات اجتماع را بازتاب میدهد- قائمبهذات دانست، فقط به جنبههای درونی متن ادبی پرداخت و به عوامل بیرونی و فرامتنی، بهویژه گفتمان متن و جامعه، اهمیت نداد. جامعهشناسانْ جرم را پدیدهای اجتماعی و، از نظر جامعهشناسی، تفسیرپذیر میدانند؛ پدیدهای که به وضعیت و ساخت فرهنگی جامعه بستگی دارد و نمیتوان علتی استثنایی برای وقوع آن جست. جرم و مجازات مجرم بهعنوان بخشی از حوزة اجتماعی زندگی انسان، از دیرباز از دغدغههای ادبیات بوده است که اندیشمندان آن را نیز نهادی اجتماعی و تابع نظامهای اجتماع میدانند. نقد ادبیِ جامعهشناختی که به فراخور از جامعهشناسیِ جرم نیز بهره میبرد، در بررسی و تحلیل آثار ادبیای که به مقولة جرم و مجازات آن پرداختهاند، اهمیت بسیاری دارد. مقالة حاضر بر آن است تا از این منظر به یکی از بارزترین آثار ادبی جهان در این حوزه -جنایت و مکافاتِ فیودار داستایِفسکی- و دغدغهها و نظرگاههای جامعهشناختی این نویسندة بزرگ روس بپردازد.
منابع مشابه
توسعه و جامعة آرمانی
چکیده توسعه یعنی حرکت اجتماعی به سوی مطلوبیتها؛ به همین رو نمیتوان آن را بدون ورود به بحث اهداف و آرمانها دنبال کرد. یکی از مفاهیم و قالبهای مطرح در اندیشههای اجتماعی سَلَف، جامعة آرمانی بوده که در علوم اجتماعی جدید کمتر بدان پرداخته شده است. پرداختنِ به موضوع توسعه، آن هم با انگیزة رسیدن به الگوهای بومی، این اجازه و فرصت را به ما میدهد تا با نوعی سنتشکنی به سراغ آن سنت فکری برویم و منظور...
متن کاملقرآن و جامعة آرمانی
یکی از اهداف بلند قرآن کریم ایجاد زندگی نیکو یا جامعة آرمانی بوده است. البتّه اصطلاح مدینة فاضله یا جامعة آرمانی در قرآن یا متون روایی وجود ندارد، بلکه ریشه در تعالیم انبیا دارد و مجموعة آیات و روایاتی که دربارة اهداف و کیفیّت زندگی مطلوب بشری سخن میگوید، ما را به این سمت و سو هدایت میکند. از نظر قرآن کریم و روایات معصومین(ع) نه تنها دست یافتن به جامعة آرمانی امکانپذیر است، بلکه هدف بعثت انبیا...
متن کاملقرآن و جامعة آرمانی
یکی از اهداف بلند قرآن کریم ایجاد زندگی نیکو یا جامعة آرمانی بوده است. البتّه اصطلاح مدینة فاضله یا جامعة آرمانی در قرآن یا متون روایی وجود ندارد، بلکه ریشه در تعالیم انبیا دارد و مجموعة آیات و روایاتی که دربارة اهداف و کیفیّت زندگی مطلوب بشری سخن می گوید، ما را به این سمت و سو هدایت می کند. از نظر قرآن کریم و روایات معصومین(ع) نه تنها دست یافتن به جامعة آرمانی امکان پذیر است، بلکه هدف بعثت انبیا...
متن کاملپژوهشی اسطورهشناسانه در بنمایههای جامعة مدرن غربی
انسان¬گرایان (Humanists) اروپایی در دورة رنسانس با رویگردانی از حاکمیت استبدادی ارباب کلیسا در قرون وسطا به مطالعه و بازخوانی آموزههای یونان باستان همت گماشتند و در یک فرایند تجدید حیات و نوزایی، عصر طلایی اسطورههای باستانی یونان را مبنای حرکت تکاملی خود به سوی رشد و پیشرفت انسانمدارانه قرار دادند. مردان دورة رنسانس معتقد بودند حاکمیت زورمدارانة ارباب کلیسا در عصر میانه موجب انقیاد کورکورانه...
متن کاملابعاد فرهنگ در جامعة آرمانی قرآنی
جامعة آرمانی یکی از آرزوهای بشر بوده و هست. یکی از شاخصهای تحقق چنین جامعهای ارتقاء فرهنگ در تمام شئون آن است. در این مقاله بهطور اختصار به این سوال پاسخ داده میشود که فرهنگ چگونه در تحقق جامعة آرمانی قرآنی نقشآفرینی میکند؟ لذا به چند بعد از ابعاد فرهنگ در جامعة آرمانی مانند شکوفایی عقل، گسترش دانش، برادری و محبت، سلامت و بهداشت و توجه به محیطزیست اشاره شده است. اما از همه مهمتر آن اس...
متن کاملسیر تحول حقوق مؤلف در جامعة بینالمللی
سیر تحول قواعد بینالمللی حقوق مؤلف نشان میدهد که جامعه بینالمللی سعی دارد در عین تأمین حداکثر حقوق پدیدآورندگان آثار فکری، علمی، ادبی و هنری، بهرهمندی تمام کشورهای جهان از دستآوردهای مادی و معنوی اینگونه پدیدهها را که برای پیشرفت و توسعه ملتها در زمینههای گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ضروری و لازم است، تضمین نماید: 1ـ با پرهیز از ارائه تعریفی ثابت از آثار علمی، ادبی و هنر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 25 شماره 1
صفحات 29- 43
تاریخ انتشار 2018-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023